OD ÚVODNEJ KONZULTÁCIE K FUNKČNÉMU POWER BI REPORTINGU
1. Predimplementačná analýza
Zavedenie funkčného Power BI riešenia začína prirodzene týmto krokom. Pripraviť efektívny reporting nie je totiž možné bez toho, aby sme porozumeli fungovaniu vášho biznisu, zoznámili sa s jeho štruktúrou a následne spoločne definovali potreby v tejto oblasti.
Na stretnutí v trvaní cca 1 až 2 dní podľa veľkosti projektu preberieme štruktúrovanou formou s potenciálnymi užívateľmi riešenia:
- okruhy činností, ktoré má reporting pokrývať,
- štruktúru a detaily procesov, ktoré v týchto okruhoch prebiehajú,
- doterajší spôsob reportovania týchto procesov, aktuálne sledované ukazovatele a ich definície,
- skupiny užívateľov, ktorí budú reporting konzumovať (vrcholový a stredný manažment, vedúci oddelení, manažéri projektov a pod.)
- spôsob použitia (krížové reporty pre viacero vs. podrobné pre jedno oddelenie, vnútrofiremné porady, obchodní partneri a pod.)
- na aké otázky užívateľov z okruhu ich zodpovednosti a v akom prioritnom poradí má nový reporting odpovedať,
- časové obdobia a mieru detailov, ktoré by sa pre každú skupinu mali v reporte nachádzať,
- zdroje a kvalitu dát, z ktorých bude reporting vystavaný.
Na základe vyššie popísaných krokov navrhneme “na papieri” predbežný rozsah reportu, jeho štruktúru, vzhľadové a obsahové usporiadanie a vypracujeme cenovú kalkuláciu kompletného riešenia.
2. Spracovanie zdrojových dát, konštrukcia dátového modelu a tvorba obsahu
V tomto štádiu riešenia sa dáta zo všetkých potrebných zdrojov umiestnia pod jednu strechu – do jedného dátového modelu a poprepájajú sa navzájom tak, aby tvorili podklad pre tvorbu požadovaných výstupov v reportoch.
Po extrakcii a úprave dát nasleduje jadro riešenia – konštrukcia dátového modelu. Jeho kvalita ovplyvňuje efektívnu bezproblémovú tvorbu jednotlivých elementov reportu a prípadné rozširovanie celého reportingového systému v budúcnosti.
Práve v sústredení všetkých dát na jednom mieste a ich efektívnom vzájomnom prepojení do dátoveho modelu spočíva jeden z kľúčových benefitov Power BI riešenia. Táto časť výrazne ovplyvňuje jeho celkovú kvalitu, preto jej venujeme primerane veľkú pozornosť.
Keď sú dáta poprepájané a sú nastavené ich vzájomné vzťahy, projekt pokračuje vyskladaním samotného reportu. Táto fáza zahŕňa:
- voľbu farebného dizajnu stránok reportu,
- výber adekvátnych vizuálov a ich rozmiestnenie,
- prípravu vzorcov pre výpočet obsahu jednotlivých vizuálov,
- zavedenie potrebných filtrov,
- vytvorenie požadovaných interakcií medzi vizuálmi,
- kontrolu správnosti údajov prezentovaných vo vizuáloch,
- vytvorenie návodov a pomôcok pre užívateľov,
- prípadnú úprava reportu pre zobrazovanie na mobilných telefónoch cez stiahnuteľnú aplikáciu.
3. Agilný prístup k riešeniu projektu
Riešenie realizujeme agilnou formou – na rozdiel od čakania na kompletný projekt vznikajú jednotlivé stránky reportu postupne, sú dostupné užívateľom, je možné s nimi štandardne pracovať a postupne sa dopĺňajú na kompletný projekt v dohodnutom rozsahu. Užívatelia v tomto procese tvorby reportov okrem kontroly údajov a schvaľovania jednotlivých strán, resp. etáp nijako zvlásť zaťažovaní.
Výsledkom je reportingový systém, ktorý je obsahovo i formou dokonale prispôsobený požiadavkám užívateľov – konzumentov dát.
Naše zásady pri tvorbe Power BI riešení
Estetická príťažlivosť a účelnosť alebo „prvý dojem je posledný dojem“
Reporty tvoríme v súlade so zaužívanými pravidlami vizualizácie dát, ku ktorým patria napr.:
- voľba farebných škál, podčiarkujúcich význam jednotlivých údajov, resp. ukazovateľov,
- veľkostné a priestorové proporcie vizuálnych elementov na stránkach vo vzťahu k významu prezentovaných údajov (Gestalt princípy),
- poradie umiestnenia týchto elementov v náväznosti na zrozumiteľnosť dát a v súlade s estetickými normami ich vizualizácie,
- optimálna voľba medzi druhom vizuálnych elementov na jednotlivých stránkach, resp. nástenkách.
Obsahová výstižnosť a zrozumiteľnosť
- Každá nástenka resp. stránka reportu musí byť kompaktná a zároveň vyčerpávajúca vo vzťahu k zvolenej miere detailu.
- Význam údajov v reportoch musí byť jednoznačný (podporený napr. aj dynamickými titulmi vizuálov).
- Údaje musia byť rýchlo (podľa zásady 3-30-300) interpretovateľné a umožňujúce užívateľovi ich vyhodnotenie a prijatie rozhodnutia.
- Na jednej stránke je umiestnené len určité kritické množstvo údajov, ktoré užívateľ zvládne pohodlne analyticky spracovať. V prípade potreby hlbších detailov sa tieto nachádzajú na novej stránke, resp. novej vrstve pôvodnej stránky.
Aktívna angažovanosť užívateľov v procese tvorby reportov.
Snažíme sa celý Power BI reportingový systém vytvárať v aktívnej spolupráci so samotnými užívateľmi. Plne si uvedomujeme, že úspešný report je len ten, ktorý sa využíva často a čo najväčším počtom osôb, pre ktoré bol vytvorený.
Pokiaľ hneď na začiatku projektu s užívateľmi detailne preberieme ich požiadavky, vyhneme sa neprimeranému množstvu úprav a doplnkov a zabezpečíme, že v reportoch v čo najkratšej dobe nájdu to, čo požadovali a budú takéto reporty maximálne využívať.
Realizované projekty

